مایکروویو و سولاردام

یکی از سوالاتی که ممکن است برایتان پیش آید این است که تفاوت بین مایکروویو و سولاردام چیست؟ از این رو در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت های بین سولاردام و مایکروویو بپردازیم. در ادامه با آریِل کالا همراه باشید.

مایکروویو بهتر است یا سولاردام؟

مایکروویو مجهز به ابزاری به نام مگنترون است که می تواند امواجی با فرکانس 2450 مگاهرتز تولید کند. سپس این امواج با دیواره محفظه پخت برخورد کرده و بر روی مواد غذایی اعمال می شود.

اما سولاردام که نخستین بار توسط الجی ابداع شد، شامل ترکیبی از فناوری مایکروویو و امواج گرمایشی نوری است. بنابراین سولاردارم علاوه بر سیستم پخت مایکروویو به المنت های نوری نیز مجهز شده است. این ترکیب موجب می شود تا دمای مواد غذایی در عرض 5 دقیقه به 320 درجه برسد. در نتیجه سرعت پخت تا 1.5 برابر فر مایکروویو خواهد شد.

در قسمت بالای فر سولاردام یک هیتر ذغالی قرار داد که سبب می شود امواج نورانی با گرما و عمق نفوذ بسیار بالا ایجاد شود.

همچنین در کف محفظه پخت چندین نوع هیتر سرامیک و هالوژنی قرار داد که موجب انتقال امواج گرمایش نورانی از پایین به سمت مواد غذایی می شود.

محفظه پخت در سولاددام به شکل مدور و استوانه ای است به همین دلیل امواج گرمایی بهتر بر روی مواد غذایی منعکس می شوند. اما در مایکروویو محفظه پخت مستطیلی شکل است.

 

از لحاظ اشعه هر دو نمونه سولار و معمولی  هر دو با امواج الکترومغناطیس کار می کنند و برد چنين امواجي کوتاه بوده و در حد چند متر است وبهتر است در هنگام روشن بودن دستگاه در کنار آن قرار نگیرید .

جهت خرید ماکروویو با آریِل کالا (09133346015) تماس بگیرید  شما را در تهیه بهترین ماکروویو راهنمایی خواهد کرد .

نکته های خیلی مهم پخت در ماکروویو

1 :  توری فلزی  موجود در ماکروها و سولاردم که همراه ماکرو می باشد و به صورت شبکه ای گرد و یا مستطیل شکل می باشد فقط برای برنامه کانوکشن مورد استفاده قرار می گیرد و پایه های پلاستیکی آنها نیز نباید جدا شده باشد و یا اگر در آینده از بین رفت حتما تعویض و یا تعمیر گردد و برای استفاده از منوها و برنامه های دیگر پخت در ماکرو این توری نباید داخل دستگاه باشد.

2 :  بسیاری از مواد غذایی هستند که نباید در مایکروویو قرار گیرند برای مثال کشمش در داخل مایکروویو دودی می شود، انگور آتش می گیرد، ظروف پلاستیکی ذوب می شوند و مواد شیمیایی را پخش می کنند، تخم مرغ در داخل مایکروویو منفجر می شود. 

3 : بهتر است از ظروف شیشه ای، چینی و سرامیکی برای گرم کردن و یا پختن غذا در مایکروویو استفاده کنید، و ظروف لب پر شده را داخل ماکرو قرار ندهید ، و ظروفی که لب آنها طلا کاری ویا نقره کاری شده باشد در ماکرو استفاده نکنید.ظروف پیرکس و ظروف پلاستیک دارای برچسب ماکرو هیچ مشکلی برایتان ایجاد نمی کند.

4 : هنگام گرم کردن شیشه شیر و یا آب جوش شیشه بچه ها در ماکروویو ، قبل از استفاده حتما میزان داغی آن بررسی و تست گردد.

5 : پوشاندن مواد غذایی ،زمان پخت یا گرم کردن غذا را کاهش می دهد.

6 :  روغن را به تنهایی درون ماکروویو گرم نکنید ، زیرا در دمای بالا به دستگاه آسیب می رساند.

7 : اگر قصد  دارید قسمتی از مرغ ، گوشت ، یا ماهی را در ماکرو یخ زدایی یا طبخ کنید بهتر است در اواسط زمان پخت یک بار دستگاه را stop کنید و آن را زیر و رو کنید تا از خشک شدن رویه بالایی آن به نسبت رویه پایینی جلوگیری شود .

8 : برای جلوگیری از ترکیدن گوجه ، سیب زمینی ، و همه مواد پوسته دار ایتدا با یک چاقو چند سوراخ ریز روی آن ها ایجاد کنید .

9 : از ماکرو برای گرم کردن کنسرو ماهی تن استفاده نکنید .

10 : در هنگام استفاده از ظروف در بسته ، حتما درب آنها را نیمه باز استفاده کنید و یا از ظروف دارای سوپاپ هوا استفاده کنید تا هوای  اضافی داخل ظرف هنگام گرم شدن خارج گردد. 

11 : مقداری آب به مواد غذایی اضافه کنید ، سپس آن را درون ماکرو قرار دهید . این کار زمان پخت را کاهش داده و ویتامین ها و مواد معدنی غذا را حفظ می کند .

12 : با قرار دادن فلفل در مایکرویو یک ماده شیمیایی تند از آن استخراج می شود که هنگام باز کردن درب آن ماده شیمایی تند استخراج می شود و چشم را می سوزاند حداقل در هنگام باز کردن درب مایکرویو نزدیک آن قرار نگیرید، یا اصلا قید استفاده از مایکروویو برای فلفل قرمز را بزنید.

 

13 : قرار دادن میوه‌هایی مثل  انگور، هلو، سیب یا گلابی در مایکروویو می‌تواند منجر به انفجار و ترکیدن میوه به دلیل جمع‌شدن بخار زیر پوست میوه شود و زمانی که میوه بخار پز را باز می‌کنیم باعث سوختن دست می‌شود. به زبان دیگر این میوه‌های آبدار حکم همان تخم مرغ را دارند و با بخار شدن سریع آبشان در مایکروویو می‌ترکند.

 

14 : اگر مایکروویو شما امکان چرخش را ندارد قید پختن گوشت یخ زده را در آن بزنید.چرا که با گذاشتن گوشت یخ زده در ماکروفر، به دلیل ایجاد گرمای زیاد باکتری ها سریعا شروع به رشد کرده و گوشت کیفیت خود را تا حد زیادی از دست می دهد بعلاوه چون گوشت، بویژه گوشت گاو معمولا ضخیم است، اطمینان از آنکه کاملاً پخته شده است بسیار مشکل است. این امر منجر به پخت بیش از حد برخی از قسمت‌های گوشت و خام ماندن برخی نقاط دیگر می‌شود که باعث ایجاد خطر باکتری‌هایی مانند ای.کولی می‌شود.

15 : جعبه‌های بیرون بر کاغذی را داخل مایکروفر نگذارید.عده‌ای بر این باورند چون غذا را درون این ظروف تحویل گرفته‌اند قابلیت گذاشتن درون مایکروفر را دارد که باوری اشتباه است. به طور کلی، جعبه‌ها و کیسه‌های پلاستیکی، کاغذی و آهنی را داخل مایکروفر نگذارید. روزنامه را هم درون مایکروفر قرار ندهید، چرا که به سرعت آتش می‌گیرد.

16 : استفاده از سلفون در ماکرو  بنظر گزینه جالبی نمی‌آید و امکان ذوب شدن سلفون بر روی غذا وجود دارد.

17 : لباسهاي ضد امواج براي خانم هاي باردار در هنگام استفاده از مايكروويو ضروريست اما معمولا عقل حكم ميكند در هنگام بارداري از اين دستگاه استفاده نشود.